Západní válka
pravidla
pravidla
Základní pravidla (nejen) boje
Kdo nečte pravidla je vůl.
Kdo je vůl, zůstane doma.
Boj je vždy veden co nejvíce bezpečně, nechceme se reálně zmrzačit.
Boj zde není kekel.
Je zakázáno útočit na hlavu, krk a rozkrok.
Je zakázáno vytlačovat protivníky do nebezpečných míst. Pokud je za protivníkem překážka, upozorněte ho.
V prostoru jsou vysoké a prudké srázy z valů opevnění, dbejte zvýšené opatrnosti.
Zbraně
Boj bude probíhat měkčenými replikami zbraní, a to jak chladnými, tak palnými.
Píky - píky by měly být dlouhé alespoň 3m. Maximální délka by pak neměla překročit 3,5m. Ideální jsou například píky pro B5A o délce 3,1m.
Muškety - muškety budou povoleny pouze na principu potatogunu/loktarky (žádné petardovky!). Vyvarujte se atypických konstrukcí, jako vícehlavňové zbraně, zadovky a podobně. Pokud máte zadovku, používejte ji jako předovku.
Poboční zbraně - poboční zbraně jsou pouze jednoruční. Mohou to být různé rapíry, meče, tesáky, katzbalgery nebo šavle. Nejsou limitované nijak velikostí, parametry by měly odpovídat svým reálným předlohám.
Ostatní zbraně - Zbraně, které vybočují z výše zmíněné trojice (např. halapartny či pistole), můžete najít u velitelů nebo atmosférických rolí.
Děla - ve hře se objeví i děla na principu potatogunu.
Životy a smrt
Každý hráč má v základu 1 život.
Hráč může mít ochrannou zbroj ve formě funkčního kyrysu, za ten může mít další +1 život. Kyrys pak musí být plechový, a nesmí být příliš fantasy (žádné skřetí, trpasličí a podobné).
Hráč, který má stylový kostým, dostane +1 život.
Hráč, který má helmu typu morion, burgonet, šalíř, klobouk, lebka apod., dostane +1
Maximum životů jsou tedy 4.
Helma je nepovinná, ale pro pikenýry je doporučená.
Výjimkou jsou mušketýři, kteří mají vždy maximálně 2 životy
Veškeré chladné zbraně ubírají -1 život za zásah.
Veškeré muškety a pistole ubírají -2 životy za zásah.
Střela z děla zabíjí okamžitě a to i odrazem.
Zásahy zejména z palných zbraní je dobré si efektně zahrát a padnout na zem, na mrtvoliště není potřeba spěchat.
Speciální pravidla pro životy mají i velitelé armád, ti jsou imunní na střelbu, avšak pro boj z blízka mají pouze jediný život.
Oživování
Oživování nebude probíhat po jednotlivcích. Vždy se budete oživovat jako kompletní kompanie. K oživení pak dojde v těchto případech.
vybití kompanie
ústup kompanie
Kompanie může při ztrátách ustoupit, a doplnit si stavy. Pokud bude vypjatý střet a kompanie usoudí, že musí držet pozice za každou cenu, mohou zůstat do vybití.
Před každým střetem bude řečeno, kolik kompanií se může oživit celkem, případně kolikrát se může oživit každá kompanie.
V případě, že střet bude probíhat bez oživení, bude toto zmíněno před střetem.
Bojové role a bojové způsoby
Pikenýři jsou páteří každé z armád a jsou hlavní bojovou složkou.
Mušketýři jsou neméně důležitou podpůrnou složkou. Nejsou to ovšem čistě střelecké jednotky, které se absolutně vyhýbají kontaktnímu boji. Musí počítat i s bojem na blízko.
V případě střetu ve formacích je nutno formaci dodržovat a neopouštět své místo.
Pokud člověk opustí formaci na vzdálenost větší než 2 kroky, je brán jako mrtvý a odchází na mrtvoliště.
Takový střet není místo pro sólo geroje a podobné. Volnější pohyb si můžete užít v dobývacích a rabovacích střetech.
Podporu armádě zajišťují dělostřelci. Jsou vybavení pobočními zbraněmi, případně pistolemi, není-li před střetem zmíněno jinak.
Velení armády má na starost kapitán pikenýrů, který spolu s kapitánem mušketýrů určuje konkrétní formaci a případnou taktiku boje. Kapitáni jsou vybaveni halapartnou nebo jinou bodnosečnou zbraní a mohou mít i pistoli. Byť se kapitán může pohybovat relativně volně, měl by se držet vlastních jednotek.
Praporečník je zde bojová postava. Je součástí formace, on chrání prapor, ostatní chrání jeho. Musí mít poboční zbraň a počítat, že se dostane do boje. Pokud padne, měl by být nahrazen nejbližším jiným vojákem.
Bubeník zůstává nebojovou postavou.
Atmosférické a nebojové role
Jsou to postavy, které se mohou nějak zapojit do bitvy, ať už z příběhových důvodů, případně zajišťují organizační podporu nebo provádí příběhem.
Kazatel
Kazatel je vždy stranový organizátor, který vás jako vypravěč bude provádět příběhem. Během boje se může starat o řádný náboženský zápal armády.
Hudebnící
Máte flétnu? Buben? Nebo něco dalšího čím by jste podpořili morálku své jednotky? Směle do toho!
Vodonoši a vodonošky
Ideální náplň pro nebojový doprovod, který chce naši bitvu vidět z blízka ale ne se zbraní v ruce.
Pokud máte nápad na další nebojovou roli kontaktujte nás pro konzultaci.